
Google Analytics چیست؟
Google Analytics چیست و چگونه کار میکند؟
Google Analytics یک ابزار رایگان تجزیه و تحلیل وبسایت است که توسط Google ارائه میشود تا به شما در تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت خود کمک کند.
به زبان ساده، Google Analytics چندین خط کد رهگیری را در کد وب سایت شما قرار میدهد. این کد فعالیتهای مختلف کاربران شما را هنگام بازدید از وب سایت شما، همراه با ویژگیهای آن کاربران (مانند سن، جنس، علایق) ثبت میکند. پس از آنکه کاربر از وب سایت شما خارج شد، تمام آن اطلاعات را به سرور GA (Google Analytics) ارسال میکند.
به همین دلیل بیش از 50 میلیون وب سایت در سراسر جهان از Analytics استفاده میکنند. این ابزار محبوب که بیش از یک دهه از عمر آن گذشته است،بسیار مشهور است. به دلیل اینکه تجزیه و تحلیل پیشرفته وب سایت را انجام میدهد و به دارندگان وب سایت در درک مطالب وب سایت هایشان کمک میکند.
در مرحله بعدی، Google Analytics دادههای جمع آوری شده از وب سایت شما را در چهار سطح جمع می کند:
سطح User (مربوط به اقدامات هر کاربر)
سطح Session (هر بازدید فردی)
سطح Pageview (هر صفحه جداگانه بازدید شده)
سطح Event (کلیک دکمه ها، نمایش فیلم ها و غیره)
چه تمایزی بین معیارها و ابعاد در Google Analytics وجود دارد؟
فقط دانستن اطلاعاتی همچون، تعداد کل افرادی که از وب سایت شما بازدید میکنند برای تجارت شما مفید نیست. از طرف دیگر، دانستن اینکه چند نفر از نظر سن یا مکان از وب سایت شما بازدید می کنند، برای درک اینکه مخاطبان اصلی شما در اینترنت چه افرادی هستند بسیار مفید است.
برای مثال، زمانی که بدانید 80٪ بازدید کنندگان شما خانمهایی 25-35 سال هستند و بیشتر در کدام شهر زندگی میکنند. میتوانید با این اطلاعات، این افراد را مورد هدف بازاریابی دیجیتال خود قرار دهید.
در این مثال، تعداد اولیه بازدیدها معیار اندازه گیری است و سن و جنسیت ابعادی هستند که شما براساس آن تقسیم بندی می کنید.
اساساً، تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس عباراتی که به آنها پاسخ دهید، معیارها و ابعاد را تقسیم می کند.
چه نوع داده ای در Google Analytics موجود است و چه کاری می توانید با آنها انجام دهید؟
دو نوع داده وجود دارد که می توانید در Google Analytics جمع آوری کنید.
داده اکتساب کاربر در Google Analytics :
شامل اطلاعات مربوط به کاربران شما قبل از مراجعه به وب سایت شما است.
شما میتوانید قبل از بازدید کاربران از وب سایت شما، به اطلاعات کاربر (به عنوان مثال سن، جنسیت و علایق) دسترسی پیدا کنید. همچنین میتوانید اطلاعات مربوط به محل ورود آنها را بدست آورید. اعم از فیسبوک و سایر وبسایت ها یا جستجوی Google. این داده ها باعث میشود متوجه شوید کدام گروه کاربر را هدف قرار دهید.
خوشبختانه اینترنت بسیارعظیم است، بنابراین شما میتوانید گروههای کاربری خاصی را در اینترنت انتخاب کنید که ویژگی های مورد نظر شما را هدف قرار دهند. با اجرای تبلیغات هدفمند از طریق فیس بوک ، گوگل و سایر سیستم عامل های تبلیغاتی می توانید تعداد بیشتری از آنها را به سایت خود جذب کنید. داده های کسب کاربر شما می تواند به عنوان قطب نمای راهنما جهت هدایت استراتژی و فعالیت های بازاریابی دیجیتال شما باشد.
داده های رفتار کاربر در Google Analytics :
شامل دادههای مربوط به کاربران شما هنگام بازدید از وب سایت شما است.
گروه دوم داده هایی هستند که در طول حظور کاربر در وب سایت شما جمع آوری میشوند. داده ها شامل موارد زیر است:
چه مدت یک کاربر در وب سایت شما بود.
اولین و آخرین صفحه آنها در وب سایت شما چیست.
رایج ترین راهی که از طریق آن وب سایت شما را بازدید می کنند.
برخلاف دادههای اکتساب کاربر، داده های رفتار کاربر با تغییراتی که در وب سایت خود ایجاد میکنید به راحتی قابل تغییر است.
در مقاله بعد به نحوه استفاده از Google Analytics میپردازیم.
منبع : www.medium.com