تاریخچه سئو (search engine optimization)

تاریخچه سئو (search engine optimization)

اما مدتی بعد، دو پسربچه اهل استنفورد ایده گرفتند.

زمانی که Page و Brin برای ایجاد گوگل تصمیم گرفتند، به حل این مسئله نیز فکر می‌کردند. در سال 1998، این دو، مقاله ای را با عنوان ” آناتومی یک موتور جستجوی فوق بزرگ” در استنفورد منتشر کردند که در آن نوشتند:

“… مدل غالب موتورهای جستجوی تجاری، تبلیغات است. اهداف این مدل کسب و کار تبلیغاتی همیشه با ارائه جستجوی با کیفیت به کاربران مطابقت ندارد. “

در همان مقاله بود که Page و Brin برای اولین بار به PageRank اشاره کردند. فناوری که Google برای کمک به رتبه بندی نتایج جستجو براساس کیفیت و نه فقط کلمات کلیدی به کار می‌برد

تاریخچه SEO

 

اوایل 2000

اوایل دهه 2000 آغاز تصاحب گوگل بود. در روند ساخت فناوری موتورجستجوگر با محوریت کمتر بر تبلیغات، گوگل شروع به ارائه رهنمودهایی برای سئو کرد. در واقع برای کمک به مدیران وب در رتبه بندی وب سایت، بدون هیچ گونه از رفتا‌رهای معمول از دهه 90 بود.

2002 – 2000


طبق گفته های سایت MOZ، این رهنمودها تاثیری در رتبه بندی نداشته اند، بنابراین مردم از آن‌ها استقبال نکردند. این مسئله تا حدی به این دلیل بود که PageRank براساس تعداد پیوندهای ورودی به یک صفحه مشخص بود. یعنی هرچه تعداد آن‌ها بیشتر بود، رتبه بالاترمی‌‌رفت. اما راهی برای گیری صحت سنجی این پیوندها وجود نداشت.

2004 – 2003

زمانی که در نوامبر 2003، به روزرسانی “Florida” در الگوریتم Google ( مطالعه تاریخچه الگوریتم‌های جستجو گوگل) شکل گرفت. وب‌سایت های زیادی رتبه خود را از دست دادند. این اولین مورد اصلی در مورد مجازات سایت‌هایی بود که با مواردی مانند استفاده متعدد کلمات کلیدی جهت تائید Google ، مشکل جستجو بی کیفیت را برای جستجوگر ها بوجود آورده بودند.

در سال 2004، یکی از ابتدایی ترین نسخه‌های جستجوی صوتی Google بوجود آمد.

تاریخچه سال 2005

2005 سال بزرگی برای سئو بود.
یکی از بزرگترین سال‌ها در دنیای موتورجستجو سال 2005 بود. در ژانویه ، Google با Yahoo و MSN برای ” Nofollow Attribute” متحد شد، که بخشی از آن جهت کاهش پیوندهای ناخواسته، هرزنامه‌ها و نظرات در وب سایت‌ها، به ویژه وبلاگ‌ها ایجاد شده بود. سپس، در ماه ژوئن، Google جستجوی شخصی شده را آغاز کرد، که از سابقه جستجو فرد برای ارتباط بیشتر نتایج استفاده می کند.

در ماه نوامبر نیز، Google Analytics راه اندازی شد، که امروز نیز برای اندازه گیری میزان بازدید و ROL بکار می رود.

اصلاحات سئو در 2009

در سال 2009، دنیای موتورهای جستجو کمی تغییر کرد. Bing در ماه ژوئن پیداشد. طبق Search Engine Journal، تنها تفاوت قابل توجه Bing نسبت به Google، اولویت قرار دادن کلمات کلیدی در URL ها و همچنین ترجیح دادن کلمات با حروف بزرگ و صفحات از سایت های بزرگ بود. اما با این حال حریف Google نمی‌شد.

در همان سال، در ماه آگوست، گوگل پیش نمایش الگوریتم کافئین را، که به گفته سایت MOZ ، برای سرعت بخشیدن به crawl و ادغام فهرست بندی و رتبه بندی بود،ارائه داد.

 

تاریخچه سال 2010

در سپتامبرسال 2010 فناوری Google Instant توسط گوگل به بازار عرضه شد. وقتی کابران Google یک متن را قبل از جستجو تایپ می‍‌کردند، پیشنهاداتی برای آن‌ها نمایش داده می‌شد.

در آن سال همچنین محتوای رسانه های اجتماعی در سئو به طور قابل توجهی اهمیت یافت. در دسامبر 2010، گوگل و بینگ “سیگنال های اجتماعی” را اضافه کردند.به این صورت که زمانی که شما متنی را جستجو می‌کردید، هر پست نوشته شده در فیس بوک که با عبارت جستجو شده شمامطابقت داشت ، نمایش داده می‌شد.

2011 سال الگوریتم Panda

در آن زمان، طبق Wall Street Journal، دامنه‌های ختم شده با پسوند “edu” از نظر Google از رنک بالاتری برخوردار بودند. با توجه به این موضوع، Overstock با استفاده از موسسات آموزشی برای پیوند دادن به سایت خود از این مزیت استفاده کرد. در ازای آن برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی تخفیف ایجاد کرد. این پیوندهای ورودی باعث بهبود رتبه بندی Overstock می‌شود، تا اینکه Overstock در سال 2011 این عمل را متوقف کرد و بلافاصله پس از آن گوگل آنها را جریمه کرد.

همچنین درفوریه این سال Panda برای اولین بارعرضه شد.

2012 سال الگوریتم penguin

در آوریل 2012 ، گوگل گام دیگری برای پاداش دادن به سایت های با کیفیت بالا برداشت و Penguin را ارائه داد. پنگوئن سایت‌هایی را هدف قرار داده است که با ظرافت بیشتری از روش‌های SEO استفاده می‌کردند. به عنوان مثال، کسانی که دارای محتوایی هستند که ممکن است بیشتر آموزنده باشد.

2015

سرانجام درآوریل سال 2015 گوگل بزرگترین اعلامیه سئو پس از سال 2010 را، به عنوان الگوریتم Mobile انتشار داد.

گوگل با یک آزمایش سازگاری با موبایل که به مدیران وب اجازه می‌داد مشکلات احتمالی را مشاهده کرده و قبل از انتشار اطلاعات ایجاد کنند، این تغییر را پیشاپیش اعلام کرد. این آخرین مورد از به روزرسانی های تلفن همراه Google نبود، در آگوست 2016 ،از بروزرسانی دیگری برای موبایل خبرداد.

در ادامه تاریخچه سئو باید گفت:

Going local : این مسئله بومی سازی در سئو و بهینه سازی نتایج را در سطح منطقه مطرح می کرد.

Getting Social : رسانه‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک بخش اصلی از استراتژی SEO شدند.

 

واضح است که چرا SEO به یک کار تمام وقت تبدیل شده است و تاریخچه سئو به تکامل ادامه می‌دهد.