پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1404
انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که هر کسب و کاری متناسب با هدف و بودجه مورد نظرش آن را انتخاب می کند.

1. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

در این روش از دیجیتال مارکتینگ نحوه ارتباط شما با مشتری در ذهن افراد باقی می ماند. بازاریابی درونگرا این امکان را فراهم می کند تا حس اعتماد و صمیمیت را در مشتری بوجود آورید. به این ترتیب امکان هدایت مشتری به عمل موردنظرتان فراهم می شود.
بازاریابی درونگرا در 3 مرحله انجام می شود:

  • جذب مشتری: به کمک تولید محتوای کاربردی و مفید، مشتری به کسب و کارتان جذب می شود.

  • تعامل با مشتری: سپس لازم است به  مخاطب بگویید، محصول یا خدمت شما در زندگی او چه تاثیری می گذارد.

  • پشتیبانی مشتری: در این مرحله بایستی پشتیبانی و هدایت های لازم برای رساندن مشتری به هدف نهایی را انجام دهید.

 

2. بهینه‌ سازی موتور جستجو (SEO)

حتما شما برای خرید محصول یا خدمتی در گوگل سرچ کرده اید. الگوریتم های گوگل همواره بهترین سایت ها را در اولین نتایج نمایش می دهند. سئو به شما کمک می کند تا وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
سئو و بهینه سازی سایت این امکان را فراهم می کند تا بتوانید، با کلمات کلیدی دلخواهتان در صفحه اول گوگل به کاربرانتان نشان داده شوید. در ابتدا بایستی سئو داخلی و خارجی سایت خود را افزایش دهید.

  •  سئو داخلی اقداماتی است که درون یک سایت و به منظور بهبود تجربه کاربری صورت می گیرد.
  • سئو خارجی اقداماتی است که در خارج از سایت و به منظور افزایش اعتبار سایت انجام می شود.

سئو یکی از موثر ترین روشهای تبلیغ کسب و کارتان است، اما بایستی برای رسیدن به نتیجه صبر و حوصله به خرج دهید. در مطلب " افزایش سئو سایت " می توانید تکنیک های کاربردی برای بهبود سئو سایت را مطالعه کنید.

 

3. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

تمامی کاربران برای استفاده از گوگل نیاز به ساخت ایمیل دارند. بنابراین ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روشهای دسترسی به مخاطبان هدف است. شما می توانید توسط ایمیل مارکتینگ کاربران را از پیشنهاد های ویژه کسب و کار خود مطلع کنید.
همچنین ایمیل مارکتینگ این امکان را فراهم کرده تا مشتریان فعلی خود را از دست ندهید و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. شما می توانید برای بازاریابی به کمک ایمیل، از بانک ایمیل استفاده کرده و در زمان های مختلف ایمیل گروهی ارسال کنید.

 

4. بازاریابی محتوا(Content Marketing)

یکی دیگر از بهترین روشهای تبلیغات اینترنتی، بازاریابی محتوا است. در این روش شما به کمک تولید محتوا، محصول و خدمات خود را به مشتریان معرفی می کنید. در این روش از بازاریابی بهتر است بجای ذکر ویژگی های محصولتان، از تاثیر استفاده آن در زندگی مشتریان صحبت کنید.

از مزایای بازاریابی محتوا می توان به جلب اعتماد کاربران، برندسازی و تبدیل شدن سایت شما به مرجع اشاره کرد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی همچون ویدیویی، تصویری، متنی، صوتی و اینفوگراف دارد. در مطلب " استراتژی محتوا چیست؟ " در مورد نحوه نوشتن استراتژی محتوایی و بازاریابی آن صحبت کرده ایم.

 

5. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

امروزه افراد بیشتر زمان خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. شما میتوانید با در نظر گرفتن بودجه ای در خصوص شبکه اجتماعی، کسب و کار خود را توسط افراد تاثیر گذار تبلیغ کنید. بنابراین از تاثیر شبکه های اجتماعی غافل نشوید. با مطالعه مطلب " اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ " می توانید روش های زیادی را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی یاد بگیرید.

 

6. بازاریابی کلیکی و PPC

از دیگر روشهای بازاریابی، استفاده از سرویس تبلیغات گوگل است. در این روش به ازای هر کلیک که کاربران روی تبلیغ شما انجام دهند، هزینه دریافت می شود. به این ترتیب در کنار تبلیغ شما عبارت AD قرار می گیرد و مخاطبین متوجه تبلیغ می شوند. در این نوع تبلیغ این امکان فراهم است تا کلمه کلیدی هدف خود را مشخص کرده و به این ترتیب نوع کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید.

در تبلیغات PPC میزان هزینه و ورودی یکسان است. همچنین امکان مشخص نمودن ارزش و قیمت برای هر کلیک وجود دارد. این روش از تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است؛ زیرا هزینه کمتری داشته و امکان دیده شدن توسط کاربران افزایش می یاید.

 

7. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

در بازاریابی وابسته یک طرف از معامله شما هستید که می خواهید محصولات خود را بفروشید و مشتریان زیادی جذب کنید. در طرف دیگر افرادی که به دیده شدن شما توسط مشتریان بیشتر کمک می کنند و در ازای فروش محصولاتتان از شما هزینه ای دریافت می کنند.
برای مثال سیستم چند فروشندگی چنین امکانی را فراهم کرده تا بتوانید، محصولات خود را بفروشید و در ازای فروش محصول، مبلغی را به عنوان کمیسیون پرداخت کنید. به این ترتیب به وسیله اعتبار و بازدید زیاد چنین سایت هایی، فروش شما نیز افزایش می یابد.

 

8. روابط عمومی آنلاین(Online PR)

یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ، برقراری ارتباط با کاربران در فضای  مجازی است. همچنین شما می توانید با تولید محتوای کاربردی، پاسخ به سوالات کاربران، سرگرم کردن کاربران و … ارتباطات خود را قوی کنید. قطعا چنین کسب و کارهایی در ذهن مخاطبان ماندگار تر است.

 

9. محتوای حمایت شده (Sponsored Content)

در بازاریابی محتوای حمایت شده، از کسب و کارهای معروف و معتبر و یا افراد پرطرفدار در اینستاگرام، بخواهید تا کسب و کار شما را به مخاطبان خود معرفی کنند. همچنین می توانید با نوشتن مقاله مفید و انتشار در سایت های پربازدید به طور غیر مستقیم، کسب و کار خود را به افراد زیادی معرفی کنید. به این روش رپورتاژ آگهی نیز گفته می شود.

 در مطلب " نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی " به شما خواهیم گفت که چطور یک رپورتاژ خوب بگیرید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو