استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

استراتژی محتوا چیست؟

برای اولین قدم در شروع تولید محتوا، باید دانست که استراتژی محتوا چیست. استراتژی بازاریابی محتوایی یا (content marketing strategy) تمرکز اصلی خود را بر جلب و نگهداشت مخاطب و افزایش فروش و درآمد می‌گذارد.

از این فنون می‌توان برای تولید محتوا در همه بخش‌‎ها، حتی استراتژی محتوا برای وب نیز استفاده کرد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یک دید کلی و همه‌جانبه از اهداف بازاریابی می‌دهد،
  • لحن و سبک محتوا را تعیین می‌کند،
  • مخاطبان را آنالیز می‌کند،
  • اصول و ضوابط ایده‌پردازی را تعیین می‌کند،
  • برای مدیریت بهتر حجم کارها و کاهش هزینه‎ها، بخشی از کارها را برای برون‌سپاری انتخاب می‌کند.

هدف از تولید محتوا چیست؟

برای تولید هر نوع محتوایی، حتی ساده‌ترین نوع محتوا هم باید هدفی وجود داشته باشد. تولید محتوا بدون هیچ هدف یا انگیزۀ خاصی در نهایت می‌تواند به شکست یک کسب‌وکار یا برند منتهی شود. این مشکل در مورد محتوای تبلیغاتی هم صدق می‌کند، چراکه دیگر هدف محتوا تبلیغ مطلق نیست و تنها بخشی از آن به‌شمار می‌رود.

چطور در اینستاگرام محتوا تولید کنیم؟

اینستاگرام در چند سال گذشته، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی شناخته شده و مخاطبین فراوانی را به سوی خود کشانده است. محتوای جذاب و متنوع این شبکه اجتماعی، باعث شده تا عدۀ زیادی چندین و چند ساعت را در طول روز صرف گشتن در آن کنند.

این موضوع باعث شده تا موفقیت تبلیغات و برندینگ در این شبکه اجتماعی اهمیت به‌سزایی برای برند‌های مختلف پیدا کند، چراکه هر مخاطب در اینستاگرام یک مشتری ‌بالقوه است. به همین جهت اهمیت اینستاگرام از جهات مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما با وجود تعدد کسب و کار‌های کوچک و حضور برند‌های بزرگ در اینستاگرام، این محیط به فضایی رقابتی تبدیل شده که موفقیت در آن، بدون رعایت اصول و قواعد اصلی امکان‌پذیر نیست. بنابراین مهم‌ترین چیز برای بالا بردن فروش در اینستاگرام، داشتن یک استراتژی تولید محتوا خوب است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: برندسازی در اینستاگرام

برای تولید محتوا در اینستاگرام به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

فعالیت کردن در اینستاگرام کار ساده‌ای نیست و نیاز به دقت و مداومت زیادی دارد اما ناممکن هم نیست و تنها کافی است به 6 نکته طلایی در استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام که در ادامه خواهیم گفت دقت کنید تا در کارتان موفق شوید.

1. هدف و مخاطب‌‍‌ را مشخص کنید

اولین قدم برای شروع فعالیت در اینستاگرام، این است که چند سؤال ساده از خودتان بپرسید: هدف‌تان از حضور در اینستاگرام چیست؟ می‌خواهید محصول یا خدمات‌تان را پروموت کنید یا قصد دارید برندینگ کنید و برندتان را به مخاطبان جدید بشناسانید؟

برای قدم دوم می‌بایست، تعیین کنید که از میان کاربران متنوع اینستاگرام، قصد دارید چه کسانی را به برند و محصول خود جلب کنید؟ پرسونای مخاطب ایده‌آل‌تان چیست، به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارد و با چه سبک محتوایی زودتر جلب برند می‌شود؟

2. نوع محتوا را مشخص کنید

تنوع محتوایی در اینستاگرام بسیار بالاست و هر صفحه، با هدف خاصی محتوای خود را تولید می‌کند. یکی از مهم‌ترین انواع استراتژی‌ تولید محتوا، برای رسیدن به موفقیت در اینستاگرام، تعیین دقیق و درست هدف، بودجه و توان اجرایی برند در تولید محتوای اینستاگرام است.

اگر قرار باشد همان محتوایی را که صفحه رقیب تولید می‌کند، را بسازید دیگر چطور می‎شود حس تمایز به مخاطب داده و توجهش را به برند جلب کرد؟ پس انتخاب موضوعات جذاب و جدید و در عین حال بازگو کردن دغدغۀ کاربران و پاسخ‌دهی به این دغدغه‌ها، یکی دیگر از قدم‌های مهم در تدوین استراتژی محتوایی اینستاگرام است.

3. تقویم محتوایی بنویسید

این پیشنهاد را جدی بگیرید؛ هیچ‌وقت بدون داشتن یک تقویم محتوایی دقیق برای کسب‌وکارتان، محتوایی در اینستاگرام تولید کنید. تقویم محتوایی به شما می‌گوید که در چه تاریخی، چه محتوایی و با چه هدفی انتشار پیدا می‌کند.

به کمک این تقویم می‌توان برای یک یا چندماه آینده محتوای صفحه اینستاگرامی را تعیین کرد، شکل ظاهری و نمای کلی صفحه را مشخص کرده و از طریق چیدمان درست پست‌ها، ارتباط معنایی قوی میان آن‌ها برقرار کرد.

همچنین بهتر است زمان طلایی صفحه‎‌تان را پیدا کنید. هر صفحۀ اینستاگرامی با توجه به موضوعی که تولید می‌کند و نوع مخاطبانی از صفحه‌اش بازدید می‌کنند، یک ساعت طلایی دارد که بهتر است طبق آن محتوای خود را منتشر کنید تا شانس دیده شدن صفحه بیشتر بالا برود.

علاوه‌بر این، منظم کردن ساعت انتشار محتوا، به شما کمک می‌کند تا بهتر پست‌ها را آنالیز کرده و محتوای بهتر و کاربرپسندتری تولید کنید. برای تدوین یک تقویم محتوایی، این چند مرحله را به صورت دقیق اجرا کنید:

  • تعیین نوع، تعداد و میزان محتوا در یک بازه زمانی مشخص
  • تولید محتوای هدفمند و همسو با اهداف کلی و استراتژی بازاریابی برند
  • استفاده از تمامی توان محتوایی و حتی محتواهای تولید شده در گذشته
  • تدوین یا انتخاب یک تمپلیت مناسب برای تقویم محتوایی. برای مثال: Excel Google Sheets/ Microsoft. همچنین ما برای شما یک تمپلیت مناسب آماده‌ کرده‌ایم؛برای دسترسی به این قالب روی کلمه دانلود تقویم محتوایی اینستاگرام کلیک کنید.
  • بیان عواملی اصلی در تقویم محتوایی، مثل: روز و تاریخ انتشار/ عنوان، موضوع و تیتر/ ایده/ اهداف بازاریابی/ اهداف انتشار و …
  • پیگیری و ارزیابی کیفیت انواع محتوایی
  • در نظر گرفتن فضای خاص برای محتواهای فوری، مناسبتی و شرایط خاص
4. از امکانات اینستاگرام استفاده کنید

تنها منتشر کردن پست و استوری کافی نیست. اگر می‌خواهید فرصت‌های رشد صفحه‌تان را از دست ندهید، نام کاربری مرتبط، بیو متفاوت و دقیق گذاشته و از ترندهای اینستاگرام مثل تمپلیت‎های ترند ریلز و… استفاده کنید. در بخش Insight نیز می‌توانید نتایج را آنالیز کرده و نقاط قوت و ضعف صفحه خود را تشخیص دهید.

یکی از مهم‌ترین اهداف در استراتژی محتوا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، درگیر کردن و ایجاد تعامل با مخاطب است. بنابراین محتوای شما باید قابلیت ایجاد این تعامل میان برند و مخاطب را داشته باشد.

پست‌ها یا استوری‌های تعاملی، مسابقات هفتگی و اجرای کمپین‌های اینستاگرامی، بخشی از روش‌هایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها تعامل خود را با مخاطبان حفظ کنید.

5. استراتژی تعیین کنید

اگر تا به حال طراحی استراتژی محتوا نداشته‌اید، هنوز دیر نشده است. برای تدوین یک استراتژی محتوایی کاربردی، می‌بایست از چند قاعده و اصل کلی پیروی کنید:

  • مشخص کردن اهداف
  • ساختن هویت برند
  • مشخص کردن پرسونای مشتری، خریدار یا مخاطب
  • مشخص کردن کانا‌ل‌های انتشار محتوا
  • مشخص کردن نقاط قوت، ضعف، تهدید‌ها و فرصت‌های برند
  • تحلیل و آنالیز دقیق رقبا
  • انتخاب بهترین نوع محتوا
  • انتخاب کلیدواژه‌ها یا Keywords
  • تدوین یک قیف بازاریابی محتوا
  • بودجه‌بندی برای محتوا
  • تدوین یک تقویم محتوایی
  • مشخص کردن KPI یا شاخص‌های کلیدی عملکرد و و روش‌های ارزیابی آن‌ها
  • تولید محتوای منسجم و خلاقانه
  • آنالیز دیتا و اطلاعات حاصل از تولید محتوا

استفاده از خدمات مشاوره آژانس تبلیغات کمک زیادی به تدوین استراتژی و اجرای اصولی می‌کند.

6. بودجه ‎بندی کنید

وقتی که شما زمان، بودجه، نیروی انسانی و توان خود را بر روی تولید محتوا می‌گذارید، مسلماً انتظار دارید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید، اما در نهایت ارزیابی محتوا چگونه و از چه طریقی انجام می‌شود؟

بررسی و ارزیابی یک محتوا یکی از مهم‌ترین گام‌های موفقیت یک استراتژی بازاریابی محتوا است، چراکه اجرای متناسب و قوی، درست مانند ویترینی برای نمایش خدمات و محصولات شما و عامل اصلی جذب مخاطب به کسب و کار شما محسوب می‌شود.

ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIهایی مثل به اشتراک‌گذاری، افزایش تعداد کامنت‌ها، لایک‌ها، میزان زمان سپری شده در وبسایت و دیگر انواع شاخص‌های کلیدی عملکرد، همگی می‌توانند به عنوان عواملی برای ارزیابی محتوا تلقی شوند.

استراتژی بازاریابی محتوا؛ ضامن موفقیت در اینستاگرام

مسلماً شما هیچ‌وقت با چشم‌های بسته به سمت مقصدتان رانندگی نمی‌کنید! نداشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام نیز، درست مثل رانندگی به سوی مقصد با چشم‌های بسته است.

برای رسیدن به مقصد و موفقیت در اینستاگرام، به یک مسیر درست و دقیق و نقشه‌ای قابل اتکا احتیاج دارید. محتوا یکی از بهترین ابزارها برای کمک به شما برای طی کردن نقشه سفر مشتری و رسیدن به اهدافتان در این شبکه اجتماعی است که با داشتن یک استراتژی محتوایی قوی می‌توانید به‌راحتی به آن اهداف برسید.